כמעט כל אדם נופל בחייו לרמאות כזו או אחרת, לפעמים אנחנו מבינים מהר מאוד שמדובר ברמאות (לפני או מיד אחרי שעבדו עלינו) ולפעמים אנחנו לא יודעים שזה היה רמאות עד שמישהו אומר לנו או שאנחנו שומעים על כך בחדשות. הנה כמה מהרמאויות וההונאות שיש בעולם שאנשים עדיין נופלים בהם.
הנזירים המזויפים
הם נמצאים בהרבה מקומות, באוסטרליה, בניו יורק, בסין ובמקומות נוספים ולמעשה לא תמיד הם אומרים משהו שיפליל אותם. ברוב המקרים הם ניגשים לאנשים ברחוב, מניחים להם מטבע מיוחד ביד ומראים להם רשימה של אנשים שכבר תרמו. לפעמים הם כן מדברים וטוענים שמדובר על תרומה למקדש שלהם. אז לא, לא מקדש, לא נעליים ולא מקדש שמורידים בו נעליים, התופעה הזאת הופכת למטרידה מאוד עד כדי כך שכבר קיימים דפי פייסבוק בהם אנשים מתריעים על פעילות שלהם בערים הגדולות.
בישראל אין את הנזירים, אך יש רמאים אחרים (כמו בכל מקום) במיוחד בערים הגדולות כמו ירושלים ותל אביב. ושאנחנו אומרים רמאים אנחנו לא מתכוונים לאנשים שזקוקים לזה בשביל סמים או אלכוהול אלא לרמאים שיש להם הרבה כסף בבית, אבל הפכו את זה למקצוע כי הם גילו שאפשר להרוויח הרבה אם עושים סיפור מספיק טוב. אנחנו בכל אופן לא ממליצים לאטום את הכיס, כי אי אפשר לדעת.
תוכנות שמאיצות את המחשב
הדבר הכי מצחיק בכל התוכנות האלו שבדרך כלל אתם פוגשים בפרסומות באינטרנט ובחלונים קופצים הוא שהן טוענות שהן מאיצות את המחשב ובפועל מאיטות אותו ומכניסות אליו וירוסים ורוגלות. אין קסמים שמאיצים את המחשב והכי קרוב לכך הוא התוכנות המוכרות כדוגמת Ccleaner או פשוט לשמור עליו באופן כללי ובפרט לנקות אותו מקבצים שאתם לא צריכים במיוחד בשולחן העבודה ובכונן C וגם לנקות את הכונן עצמו מאבק. מה נשמע טוב מדי צריך להדליק נורה אדומה.
תרמית פרמידה
אנחנו לא מדברים פה על שיווק רשתי, אלא על תרמית פרמידה. מכירים את כל ה'חבר מביא חבר'? במשך יותר ממאה שנה "משחקים את המשחק הזה" שבו אדם אחד מציע שירות דימיוני שאותו הוא מפרט באופן חלקי, ומציע שבתמורה לתשלום חד פעמי הוא מצטרף ל"עסק", לאותו אדם גם מוצע שאם הוא מביא חברים (שגם הם משלמים אותו סכום), הוא מקבל חלק מהכסף, ואת השאר הוא מעביר למי שהזמין אותו. לאט לאט נוצרת פרמידה שהראשונים בה מקבלים המון המון כסף וככל שיורדים בה האנשים מקבלים פחות ופחות. לאחר מספר שלבים של הפרמידה היא מאבדת עניין ואנשים רבים יוצאים מפסידים (למעשה, כל הרמה האחרונה מפסידה הכל!)
כל הרעיון הזה של הפרמידה התחיל לפני זמן רב, והעדות הראשונה לכך היא מכתב שרשרת שנשלח לאנשים ובו רשימה של שמות. האדם שקיבל את המכתב מתבקש לשלם לאיש הראשון ברשימה ולאחר מכן להסירו ולהוסיף את שמו בתחתית כך שעם הזמן יום יגיע והוא יהיה ראשון ברשימה ויקבל כסף. כמובן שהסוף ידוע מראש ואחרי שכולם שילמו לאנשים הראשונים ברשימה, האנשים בסוף הרשימה לא זוכים לכך שהרשימה תעבור לאנשים אחרים, אבל למי איכפת? האנשים הראשונים כבר מזמן שוחים בכסף.
אחת מתרמיות הפרמידה המוכרות הייתה במדינות ברית המועצות לאחר התפרקותה בתרמית שנקראת "תרמית MMM". לאנשים באותו מקום ובאותה תקופה לא היה ידע בכלכלה ולכן האמינו שזה נשמע רעיון מדהים להרוויח מלא כסף בקלות. בפועל, האנשים בצמרת הרוויחו מלא כסף ולמאות אלפי אנשים בתחתית היו הפסדים. כתוצאה מכך, לפחות 50 אנשים התאבדו בגלל הקשיים הכלכליים להם הם הגיעו.
באופן כללי, לרעיון הזה ולרעיונות דומים אין שום סיכוי להצליח מהסיבה הפשוטה שיש גבול לכמה שהשוק יכול להתפתח. אם אדם אחד יכול לצרף 6, וה-6 מצרפים עוד 6 כל אחד, מהר מאוד מגיעים לגבול של האנשים שמצטרפים ולכן לא יהיה אפשרי לצרף אנשים חדשים. תסתכלו בתמונה בעצמכם.
מחירי סרק ומבצעים מטעים
ובכן, נתאר את זה בדוגמאות: בחברת סלולרי יש 3 חבילות, החבילה הראשונה היא הבסיסית והזולה, החבילה השניה יקרה אך לא מכילה מספיק דברים שווים כמו החבילה השלישית שעולה סה"כ שקלים בודדים יותר. מה שקורה פה הוא שהחבילה השניה היא למעשה חבילת סרק שגורמת לאנשים לחשוב שהחבילה השלישית מאוד משתלמת כי היא בסך הכל הפרש זעום מהחבילה השניה. לדוגמא:
- חבילה 1 – 40 דקות שיחה = 40 שקלים
- חבילה 2 – 90 דקות שיחה = 120 שקלים
- חבילה 3 – 100 דקות שיחה + המתנה נעימה + מסטיק = 130 שקלים
מוסיפים רק 10 שקלים מהחבילה השניה ומקבלים גם את 2 התוספות בחינם! מדהים! (ואפילו לא חושבים שהמחיר יקר בכל מקרה ואנחנו לא צריכים את המתנות המעפנות). אם היו רק 2 חבילות אנשים היו מבחינים ישר שמדובר בהפרש לא הוגן, אבל כשיש חבילה שניה, היא מעצימה את החבילה השלישית.
תסתכלו על החבילות האלו:
- חבילה 1 – 300 דקות שיחה = 400 שקלים
- חבילה 2 – 200 דקות שיחה = 300 שקלים
- חבילה 3 – 250 דקות שיחה = 450 שקלים
כשרואים את זה ברשימה גם לא תמיד מבחינים בהונאה אז קל וחומר בשיחה עם נציגה שממלמלת מהר מִסְפַרים וחבילות. למעשה שינוי הסדר בחבילות עלול לגרום לכם לחשוב שהחבילה היקרה ביותר היא הכי משתלמת ומכילה הכי אפשרויות בעוד שמה גורם לכם לחשוב ככה הוא המחיר היקר בלבד ולא מה שהחבילה באמת מציעה.
רמאויות קורות בסגנון מצבים ובשלל חברות שונות שמספקות שירותים שונים, מספיק שתלכו לתחנת הדלק הקרובה ותלכו לחנות הנוחות אתם תמצאו גם רעיונות דומים, מוכרים לכם מוצר במחיר יקר מאוד שאם אתם מוסיפים "רק" שקלים בודדים אתם מקבלים גם שתיה וחטיף (או קומבינציות למיניהן) כשלמעשה הכל יקר משמעותית בגלל המחיר היקר של המוצר הראשון.
מדיומים, מגידי עתידות וכל השטויות האלו
כן, גם אנחנו בניוזבוקס קוראים עתידות ובקלפים. אנחנו כרגע מנתחים את הקלפים שנמצאים מולנו ואנחנו מבינים שלא האמנתם לנו באמת שאנחנו קוראים בקלפים (כי אתם חכמים, אחרת לא הייתם גולשים בניוזבוקס. הנה, קיבלתם מחמאה בחינם)
התופעה הזאת של מדיומים כל כך מצליחה למרות שאין שום הוכחה מדעית לכך שהיא אמיתית. וזה לא שלא נעשו נסיונות לאמת את התופעה הזאת, כי באמת שנעשו ואפילו ניסו לסרוק את גלי המוח של המדיומים כדי להבין אם יש דברים בגו, אך לא. שום דבר. ברוב המקרים מדובר על רמאים שמשתמשים בטכניקות על מנת לרמות אנשים או כאלו שממש מרחפים ובטוחים שהם באמת רואים רוחות או קוראים עתידות כשלמעשה מדובר במחשבות שווא או מחשבות של שעמום.
קחו למשל את אורי גלר, אנחנו מאוד אוהבים את אורי גלר, וכל הכבוד לו שהוא מכופף כפיות ועוצר שעונים אבל לפחות הוא לא משתמש בזה לרעה. להיפך, למרות שהוא נחשב מדיום מצליח הוא דווקא טוען שאין לו כוחות על טבעיים ושהוא ממליץ להשקיע בלימודים ולהיות אנשים טובים (אוהבים אותך אורי).
המדיומים שכן עובדים על אנשים, משתמשים בכלים שהם רכשו כדי לעשות מניפולציה על הלקוחות בשיטה שנקראת "קריאה קרה" (בין היתר). בשיטה זו הם גורמים לאנשים לחשוב שיש משמעות עילאית במה שהם אומרים יותר ממה שבפועל יש. זה יתבטא בכך שהם יגידו דברים בצורה מעורפלת ויתנו ללקוח להמשיך לבד את המשפט או למצוא בעצמו את המשמעות, או שהם יגידו דברים שאמנם לא נכונים וגם הלקוחות לא חושבים כך, אבל הלקוחות ירצו לשמוע את הדברים האלו ולכן יאשרו אותם (היא רואה בקלפים שאני אדם אמיץ. אני לא, אבל מי אני שאתווכח איתה? *מחייך חיוך מלא גאווה*). בנוסף, הרמאים יודעים שלא משנה כמה שטויות הם יגידו לאותם אנשים, אם הם יצליחו לקלוע באחד, זה כבר יספיק בשביל לכבוש את לב הלקוח שיתרכז כולו בזה וישכח את השטויות האחרות.
לדוגמא (לקוח מתוך אתר חשיבה חדה)
- מדיום: אני רואה שאת עוזרת הרבה לאנשים (מחכה לתגובה)
- מדיום: את אולי עוסקת בעבודה סיעודית?
- לקוחה: לא… (מחפשת איך זה מתאים)… אבל עזרתי לאמא שלי.
- מדיום: (נזכרת שהאמא נפטרה ובשל כך היא באה אליה מלכתחילה)
- מדיום: כן, אני רואה שאמא שלך נפטרה והיא הייתה חולה מאוד
- לקוחה: כן…
- מדיום: אני רואה שנתת מעצמך ושאהבת אותה (די, באמת?)
- לקוחה: כן, נתתי הרבה…
- מדיום: ואת מתגעגעת אליה והיא חסרה לך.
- לקוחה: כן. (מה את אומרת!!!)
אז מה קרה פה? המדיום מנסה לנחש פרטים, משתמשת בידע שהיא קיבלה בכל מקרה ונותנת ללקוחה לגלות את השאר. מה יקרה אחרי שהלקוחה תצא מהחדר? היא תרוץ לספר "אל תשאלי, הייתי אצל מדיום, היא פשוטה ידעה הכל!! היא אמרה לי על אמא ועל כמה היינו קרובות! היה ממש מיוחד ומרגש!" מה יקרה כשהמדיום תצא מהחדר? היא תלך בעדינות לכספת, תכניס את הכסף ותוך גלגול עיניים תגיד "זה היה קל…"
רוצים חלק ב'? אנחנו רוצים לשמוע מה דעתכם על הכתבה בתגובות בפייסבוק.
מה עם הונהת פירמירה שיווק רישתי